Porady

rysunek rwy kulszowejSpecjalnie dla naszych pacjentów opracowujemy przydatne rady, które będą wspierać rehabilitację i powrót do zdrowia 😉

Rwa kulszowa

Atak rwy kulszowej jest powszechnie przypisywanym terminem w dolegliwościach bólowych w lędźwiowym odcinku kręgosłupa, który promieniuje do kończyny dolnej, przechodząc przez odcinek krzyżowy kręgosłupa, pośladek, tylną część uda oraz podudzia, aż do stopy.

Jest to objaw wywołany na wskutek uszkodzenia tkanek w okolicy nerwu kulszowego lub/i jego ucisk.
W fazie ostrego ataku rwy kulszowej, ból, który się pojawia, jest nagły oraz intensywny. Poza bólem, może pojawić się również mrowienie kończyny dolnej oraz/lub drętwienie.

Nerw kulszowy jest najdłuższym nerwem obwodowym w ciele człowieka i jest zbudowany z lędźwiowych oraz krzyżowych korzeni nerwowych.

Czynniki ryzyka wystąpienia rwy kulszowej:

  • wiek
  • siedzący tryb życia
  • nadwaga
  • ciąża
  • dźwiganie dużych ciężarów
  • nieumiejętne podnoszenie
  • osłabienie mięśni posturalnych

Istnieje kilka sposobów radzenia sobie z rwą kulszową. Wiele osób wspomaga się farmakoterapią, wstrzykiwaniem blokad, a nawet operacjami. Jednak coraz więcej osób szuka pomocy u fizjoterapeuty, który poprzez kinezyterapię, wszelkiego rodzaju terapie manualne, zabiegi fizykoterapeutyczne oraz masaże jest w stanie pomóc doraźnie pacjentowi bez konieczności poddawnia się operacji.

Zabiegi wykorzystywane w rwie kulszowej:

  • ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy
  • ćwiczenia rozluźniające odcinek lędźwiowy
  • ćwiczenia rozciągające
  • masaż leczniczy
  • terapia manualna
  • pinoterapia
  • suche igłowanie
  • laseroterapia
  • prądy TENS
  • trakcja odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Przykładowe ćwiczenia w razie ostrego ataku rwy kulszowej do wykonania w domu:

  • leżenie tyłem, nogi wyprostowane. Przyciągamy jedną z nóg do klatki piersiowej i przy pomocy rąk przyciągamy jak najbardziej do siebie. W ten sposób rozciągamy mięsień gruszkowaty, który może uciskać na nerw kulszowy
  • stopę nogi, w której czujemy ból, kładziemy na podwyższeniu (krzesło, schody, kanapa). Palce tej stopy kierujemy do siebie (w stronę grzbietową) i pochylamy cały tułów w stronę stopy, kolano nogi na podwyższeniu zostaje wyprostowane. Pochylamy się do momentu uczucia pierwszego oporu z tyłu nogi. W ten sposób rozciągamy mięsień dwugłowy uda